I.WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
„JA W RODZINIE”
- Cele:
- uświadomienie znaczenia rodziny w życiu człowieka, miejsca dziecka w rodzinie, jego prawa i obowiązki
- poznanie roli mężczyzny i kobiety w rodzinie
- zorganizowanie opieki nad starszymi, uwrażliwienie na potrzeby innych
- przekazanie wiadomości o prawach i obowiązkach dziecka w rodzinie
- Działania:
- budowanie więzi rodzinnych poprzez utrwalanie tradycji rodzinnych- historia rodziny
- respektowanie interesów dzieci w kontaktach z różnymi instytucjami
- dbanie o przestrzeganie praw dziecka
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko dostrzega wartość rodziny
- zna swoje miejsce w rodzinie
- zna obowiązki swoje i rodziny
„ PODNIESIENIE AUTORYTETU RODZINY”
- Cele:
- wskazanie najczęstszych przyczyn konfliktów w rodzinie
- przekazanie wiadomości o znaczeniu przyjaźni i miłości w rodzinie
- przedstawienie sytuacji dziecka w rodzinie konfliktowej i zgodnej
- przedstawienie roli matki i ojca w rodzinie
- Działania:
- rozbudzenie tożsamości rodzinnej poprzez organizację uroczystości z okazji świat rodzinnych: Dzień Babci , Dziadka, Matki, Ojca
- pozytywny przykład dla dzieci: uczestnictwo w imprezach w szkole
- współpraca z instytucjami pomocy rodzinie
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko dostrzega różne problemy w rodzinie
- potrafi dostrzec przyczyny konfliktów
- wie jak można radzić sobie z problemami rodzinnymi, kogo prosić o pomoc, jak postępować samemu
Wróć na górę strony
II. KSZTAŁTOWANIE POSTAW DBAŁOŚCI O ZDROWIE I ŚRODOWISKO NATURALNE
„SZACUNEK DLA ZDROWIA I ŻYCIA”
- Cele:
- ukazanie różnych aspektów zdrowia
- zwrócenie uwagi na psychiczny aspekt zdrowia oraz związek ciała z psychiką
- wskazanie sposobów jak dbać o zdrowie i jak je pielęgnować – wskazanie sposobów zorganizowania sobie nauki oraz kontroli własnych nastrojów
- zapewnienie warunków do utrzymania czystości
- zapewnienie warunków sprzyjających dbałości o zdrowie
- kształtowanie nawyków zdrowego, aktywnego trybu życia i wypoczynku
- Działania:
- prowadzenie konkursu czystości
- zaopatrzenie dzieci w środki czystości
- uczestnictwo w programach profilaktycznych
- spotkanie z pielęgniarką, lekarzem
-pogadanki
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko potrafi dbać o własny zdrowy styl życia
- rozumie potrzebę dbania o czystość.
„KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROEKOLOGICZNYCH”
- Cele:
- ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka
- wskazywanie pożądanych zmian w najbliższej okolicy pod wpływem działalności człowieka
- kształcenie pozytywnych relacji człowiek- zwierzę, na przykładzie własnego gospodarstwa
- Działania:
- współpraca z instytucjami zajmującymi się ochroną środowiska
- utrzymanie kontaktów z lekarzem I pielęgniarką
Organizowanie udziału w akcjach służących ochronie środowiska- : Sprzątanie Świata:, „Dzień Ziemi”
- przeprowadzenie akcji „Pomóż zwierzętom przetrwać zimę”
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko rozumie potrzebę troski o środowisko naturalne
- dziecko wie jak należy dbać o środowisko
- dziecko jest emocjonalnie zaangażowane w troskę o środowisko
- dziecko aktywnie uczestniczy w organizowanych akcjach
Wróć na górę stronyIII. PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGIOM.
„ OCHRONA PRZED NEGATYWNYMI WPŁYWAMI MEDIÓW I SEKT”
- Cele:
- ukazywanie różnic między fikcja i rzeczywistością
- nauka racjonalnego korzystania z mediów i komputera
- ukazywanie jak można jak można spędzić czas wolny aby odpocząć
- pokazanie jak powstaje środek masowego przekazu
- zainteresowanie dziecka różnymi sposobami spędzania czasu wolnego
- ukazanie zgubnego wpływu grup nieformalnych :”sekt”
- Działania:
- konkurs na reklamę lub jej parodię
- zorganizowanie spotkania z ekspertami z dziedziny patologii i mediów
- monitorowanie sposobów spędzania czasu wolnego przez dziecko
- pogadanki, prezentacje na temat zgubnego wpływu grup nieformalnych na jednostkę i jej otoczenie
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko rozumie znaczenie słów fikcja i rzeczywistość
- dziecko dostrzega zgubne dla psychiki skutki działania mediów i sekt
„ PRZECIWDZIAŁANIE UZALEZNIENIOM”
- Cele:
- uświadomienie społecznych i zdrowotnych skutków uzależnień
- kształtowanie poczucia własnej wartości
- działania profilaktyczne zapobiegające nałogom
- Działania:
- realizacja programu profilaktyki uzależnień
- konkurs plastyczny dotyczący profilaktyki uzależnień
- ścisła współpraca rodziców, nauczycieli, wychowawców
- obserwowanie dziecka w różnych sytuacjach, wskazywanie ewentualnych źródeł zagrożenia
- kontakt z prelegentami
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko dostrzega zagrożenie zdrowia i życia ze strony nałogów i złych nawyków
„PRZECIWDZIAŁANIE PRZESTĘPCZOŚCI”
- Cele:
- uświadomienie dziecku źródeł przestępczości nieletnich i dorosłych oraz osobistych i społecznych skutków zachowań społecznych
- ukazywanie właściwego sposobu spędzania czasu wolnego
- Działania:
- zorganizowanie spotkań z policjantem, prawnikiem, kuratorem
- obserwowanie dziecka w różnych sytuacjach, ukazywanie ewentualnych źródeł zagrożeń, wymiana spostrzeżeń, wspólne ustalenia działań profilaktycznych i naprawczych
- ankieta dla rodziców
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko zna przyczyny i konsekwencje popełniania przestępstw
- uczestniczy w zajęciach o tej tematyce
Wróć na górę stronyIV. WYCHOWANIE SPOŁECZNE I PATRIOTYCZNE
„KSZTAŁTOWANIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH”
- Cele:
- podkreślanie znaczenia symboliki świąt narodowych
- budzenie poczucia przynależno0ści narodowej
- kształtowanie postawy godnego uczestnictwa w uroczystościach patriotycznych
Przekazanie rodzimych tradycji patriotycznych
- Działania:
- udział w obchodach świąt i rocznic narodowych
- opieka nad grobami poległych żołnierzy na miejscowym cmentarzu
- zajęcia o tematyce historyczno-patriotycznej
- wycieczki
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko czuje się Polakiem , zna swoje obowiązki patriotyczne, rozpoznaje symbole narodowe i umie godnie zachowywać się wobec nich
- aktywnie uczestniczy w świętach zgodnie z kalendarzem szkolnym
„WŁĄCZANIE MŁODYCH W PODMIOTOWE TWORZENIE PAŃSTWA”
- Cele:
- kształtowanie uczuć patriotycznych
- uświadomienie potrzeby znajomości praw i obowiązków obywatela, członka społeczności państwowej
- Działania:
- pełnienie przez wychowanków obowiązków w grupie
- demokratyczne wybory do samorządu uczniowskiego
- wyjaśnienie dziecku istoty aktualnych wydarzeń politycznych
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko dostrzega zależności między postawą człowieka, jego odpowiedzialnością obywatelską lub jej brakiem, a przyszłością ojczyzny
„ ROZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ PROBLEMAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA”
- Cele:
- przedstawienie różnych systemów społecznych
- przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie
- kształtowanie postaw prospołecznych
- Działania
- prowadzenie gazetki dotyczącej aktualnych wydarzeń
- umożliwienie korzystania ze środków masowego przekazu
- prenumerata gazet i czasopism
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko czuje się członkiem społeczeństwa
- zna swoje prawa i obowiązki
- umie obserwować bliższe i dalsze środowisko społeczne
„ WDRAŻANIE DO AKTYWNEGO UCZESTNISTWA W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
- Cele:
- wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego
- tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu przez dzieci samodzielnych inicjatyw i odpowiedzialnych decyzji
- umożliwienie dzieciom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych
- rozwijanie zainteresowań i kreatywności dzieci
- Działania:
- udział w imprezach kulturalnych organizowanych na terenie szkoły
- wyjazdy do kina, teatru, na koncerty
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko potrafi zorganizować czas wolny
- dziecko rozwija swoje zainteresowania
-dziecko posiada umiejętności pracy w zespole
- w sposób właściwy zachowuje się podczas uroczystości i imprez kulturalnych
Wróć na górę stronyV. KSZTAŁTOWANIE POSTAW TOLERANCJI
„ JESTEŚMY TOLERANCYJNI”
- Cele:
-kształtowanie pozytywnych postaw i tolerancji wobec różnych poglądów, wyznań religijnych i różnic rasowych
- kształtowanie tolerancji wobec osób słabszych, niepełnosprawnych, chorych
- Działania:
- imprezy integracyjne
- współzawodnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych
- prowadzenie zajęć wychowawczo-profilaktycznych
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko stara się zauważać potrzeby innych i pomagać na miarę własnych możliwości
- dziecko odnosi się z szacunkiem do ludzi starszych, chorych i osób o odmiennych poglądach
Wróć na górę stronyVI. SZACUNEK DO PRACY
- Cele:
- wyrabianie szacunku dla pracy własnej i innych
- troska o estetykę szkoły i teren u wokół niej
- uświadomienie wartości pracy
- Działania
- dbanie o czystość w szkole i na terenie ośrodka
- wykonywanie obowiązków dyżurnych
- Zamierzone osiągnięcia:
- dzieci porządkują salę lekcyjną po zakończeniu zajęć( zakładanie krzesełek na stoliki)
- dziecko nie zaśmieca miejsc, w których przebywa
- dziecko zmienia obuwie
- rzetelnie wypełnia obowiązki dyżurnego
Wróć na górę stronyVII. DZIAŁALNOŚĆ SPORTOWA I REKREACYJNA
- Cele:
- rozwój działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej
- ukazywanie walorów turystyczno- krajoznawczych regionu i kraju
- wspieranie rozwoju i działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej
- Działania:
- współpraca ze stowarzyszeniami wychowawczymi oraz organizacjami młodzieżowymi
- przygotowanie zawodników do imprez sportowych
- pomoc w organizacji imprez, motywowanie do odpowiedzialnego wywiązywania się z powierzonych zadań
- utrzymanie współpracy z Polskim Towarzystwem Społeczno- Sportowym „Sprawni Razem”
- Zamierzone osiągnięcia:
- dziecko rozumie potrzebę czynnego wypoczynku
Wróć na górę strony